Underoverskrift (Presentasjon)

– Noe av det viktigste som er satt fokus på i et klasserom

Signe Hestad (17) hadde akkurat flyttet hjemmefra og startet på ny skole da hun mistet faren til kreft. Å håndtere sorgen samtidig som hun skulle tilpasse seg et nytt miljø og utdanningsprogram, var en stor utfordring. I samtale med Kreftomsorg Rogaland, ble hun og terapeuten derfor enig om å gjennomføre en klassesamtale. 

– Det var en fin opplevelse. Terapeuten besøkte klassen og snakket om at jeg har mistet pappa og sorgen rundt det. Hun snakket også om sorg generelt og i andre former, forteller Signe. 

Samlingen ble holdt på nyåret på Tryggheim VGS og varte i 45 minutter. I en klasse med 13 gutter og tre jenter, synes hun det var godt å se at klassekameratene tok samtalen på alvor. 

Etter at terapeuten hadde fortalt om elevens situasjon, følte Signe seg trygg nok til å ta ordet.

– Jeg ønsket å bekrefte det hun delte med klassen om hvor mye pappa betydde for meg, snakke litt om forholdet vårt og hvordan det var å miste ham.

Dette ble godt mottatt og åpnet opp for nye samtaler. 

– Noen andre elever delte også at de har mistet, så ble det en fin samtale ut av det. Jeg fikk også tilbakemelding på at jeg var tøff som fortalte om pappa. 

Viktig å snakke om sorg

Kreftomsorg Rogaland kan i samarbeid med dem det gjelder, gjennomføre samtaler i klasser eller barnehager. I slike samtaler snakkes det om barnas eller elevens situasjon, hvilke behov de har og generelt om sorg i forskjellige former. 

I Signe sin klasse var det kreftsykepleier og sorgterapeut Ragnhild Stangeland som holdt klassesamtalen.

– Noen vil ha skolen eller barnehagen som en friplass og det skal vi respektere. Men for mange ser vi at det kan være nyttig at andre vet og forstår, sånn at en kan få sagt noe om hvordan de ønsker å ha det, sier Ragnhild, og legger til:

– Enkelte synes at det er greit at andre spør hvordan det går, mens andre vil bare at folk skal være klar over situasjonen, uten å stille spørsmål. Slike ting er fint å få avklart i fellesskap.

Terapeut Ragnild Stangeland oppfordret klassen til å våge å stå sammen og vise omsorg for hverandre.

Hun påpeker at det er viktig å snakke om døden, sorg, følelsene og reaksjonene som er normale. 

– Og ikke minst hvordan en kan ta vare på seg selv og hverandre når livet blir vondt og vanskelig. Jeg tror mange i dag er ganske åpne om sykdom og død, men så mangler de språket for å uttrykke følelser. Det som kanskje er aller viktigst er å kunne klare å snakke om hvordan man har det og hvilke følelser en kjenner på.

I barnehager gjennomføres samtaler med de eldste barna. 

– Når språket utvikler seg begynner ofte spørsmålene å komme. Vi ser at barn forteller ting til andre barn, og det er ikke alt de voksne får med seg. Det kan være vanskelig for voksne i barnehagen og hjemme å vite hvordan en skal snakke med barn om sykdom og død. Derfor kan det være viktig å snakke med barna, samtidig som vi gir informasjon til foreldrene, slik at de kan snakke med sine barn når det trengs. 

– Det ble en spesiell og lærerik stund

Til stede i klasserommet var også rådgiver ved Tryggheim VGS, Kjartan Håland. 

– Samlingen vi hadde i klassen med Kreftomsorg Rogaland er etter mitt syn noe av det viktigste som er satt fokus på i et klasserom. Det ble en spesiell og lærerik stund som jeg ikke kommer til å glemme. 

Han forteller videre om en intens stillhet i klasserommet med både lydhøre elever og ansatte. 

Ilustrasjonsfoto: Canva.

– Terapeuten tilnærmet seg tøffe temaer som sykdom og død på en naturlig, ærlig og respektfull måte. Selv om utgangspunktet for samlingen var forløp og ettervirkninger av dødelig kreft for pårørende, var det så mye som var overførbart til livet generelt. Han fortsetter: 

– Livet skjer for alle mennesker, og alle må stå ansikt til ansikt med utfordringer, død og påfølgende sorg som vil prege mennesker på både kortere og lengre sikt. Terapeuten gav dem som var til stede et sett med lærerike verktøy og tiltak når livet kaster sine skygger mot oss. En klokkeklar oppfordring var å våge å stå sammen, vise omsorg og bry oss om hverandre – og velge å bli med ned under overflaten med dem vi omgås.

Opplever en større forståelse

Signe satte pris på at både lærere og elever deltok på samlingen.

– Jeg opplever at de som var der har en større forståelse for hvordan jeg har det og hvordan jeg kan ha det.  Det føles veldig godt. 

Både Signe og Kjartan vil anbefale klassesamtaler til andre. 

– De fleste rundt oss er kjent med kreft på en eller annen måte, og dette rammer også elever på skolene våre – direkte eller som pårørende. Jeg vil anbefale andre skoler å invitere Kreftomsorg Rogaland inn i klasserommene som et tiltak for elever å bearbeide sine møter med en lumsk sykdom, og spre kunnskap og informasjon på en trygg og omsorgsfull måte, avslutter Kjartan.

Les mer om Kreftomsorg Rogaland sine kurs og undervisning her.

Aktuelt

kelly-sikkema-XX2WTbLr3r8-unsplash

Samtaleterapi: – Målet er å hjelpe par med å være et team

Underoverskrift (Presentasjon)

– Noe av det viktigste som er satt fokus på i et klasserom

Strikkekafé (3)

Ny strikkekafé på Ålgård!